Monday, May 26, 2014

~Resepi Nasi Tomato~

Teks : Fyda Adim
Foto : Kamera DSLR

Assalamualaikum....^____^

Selamat petang semua.  Hari ini terlebih rajin menulis blog.  Setelah sekian lama tidak mengupdate menggunakan komputer di rumah.  Inilah jadinya.  Nanti aku ceritakan kemudian.  Sebab sudah lama tidak update resepi di sini hasil masakan aku di rumah, jadi mulai hari ini bertalu-talu entri mengenai masakan akan di paparkan di blog yang tidak seberapa ini.  Maaflah jika gambar kurang menarik.  Aku bukan blogger masakan ye.  Hehehe...

Hari ini aku nak kongsikan resepi nasi tomato yang aku masak dua minggu lepas.  Masa itu nak habiskan stok minyak sapi yang ada di dalam kabinet.  Itu yang lauknya aku masak apa yang ada di dalam peti ais sahaja.  Kali ini kita fokus pada nasi tomato je.  Hari itu nasi tomato aku lawankan dengan kari ayam dan sayur campur.  Itu sahaja bahan-bahan yang ada.


 Inilah hidangan untuk hari itu.  Cerita dua minggu lepas yang sudah basi.


RESEPI NASI TOMATO

Bahan-bahan :

Bahan A
2 cawan beras (aku guna beras basmathi)
1/2 cawan susu cair
Setin tomato puri
3 sudu makan minyak sapi
2 1/2 cawan air
Kacang peas
Kiub ayam
Garam

Bahan B - Bahan Menumis
3 ulas bawang putih - dihiris
5 biji bawang merah - dihiris
i inci halia
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang

Cara Memasak :

1) Panaskan minyak sapi di dalam kuali dan tumiskan bahan tumis.  Kemudian masukkan 3 sudu tomato puri dan biarkan seketika.  Kemudian letak sedikit garam.

2) Beras yang sudah dibasuh masak seperti biasa di dalam periuk nasi.  Sukat air dengan betul.

3) Kemudian bahan tumis itu dimasukkan ke dalam periuk nasi.  Gaulkan.  Masukkan susu cair dan kiub ayam.  Biarkan sehingga nasi masak.

4) Bila sudah masak barulah ditaburkan kacang peas.   Itu sahaja resepi ringkas aku dalam memasak nasi tomato.  Lain orang lain caranya.  Selamat mencuba! Wassalam...

Aku Penulis Picisan,






                                                                                                                      

No comments: