Friday, April 3, 2015

~Memaafkan Bererti Melupakan~

Teks : Fyda Adim
Foto : Carian Google

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat pagi semua. Salam jumaat hari penuh barakah. Hari ketiga di bulan April dan ini adalah entri pertama setelah seminggu lebih juga menyepi diri dari menulis di blog ini. Hujung minggu pun yang sudah aku perasan dalam dua minggu juga aku tidak berjaga malam untuk melakukan aktiviti aku seperti biasa iaitu menulis. Ketiadaan mood mahu menulis.

Apa yang menarik pada pagi ini ingin aku kongsikan tentang sebuah kemaafan. Memaafkan seseorang yang telah melukakan hati kita tak kiralah sejauh mana atau sedalam mana lukanya hati kita itu. Bukan mudah sebenarnya untuk memaafkan apabila hati kita sudah terluka. 

Terkadang kita rasa marah, geram dan macam-macam rasa yang bersarang dalam diri kita. Sejauh mana kemarahan itu mahu kita wujudkan dalam diri kita. Demi menjaga sesebuah perhubungan mahupun pertalian, memaafkan adalah jalan yang terbaik tetapi sejauh mana keikhlasan kita dalam memberi maaf itu.

Memaafkan bererti turut melupakan. Melupakan dan memadamkan terus apa yang pernah terjadi. Jangan disimpan di dalam hati. Sejauh mana kita boleh menjadi seperti itu. Harus belajar memaafkan. Jika masih tersimpan di dalam hati, kemaafan yang diberikan bukanlah dengan seikhlas hati. Jadi mulai hari ini kita harus belajar memaafkan sesiapa sahaja yang pernah menyakitkan hati kita.

Aku juga perlu memaafkan mereka. Memaafkan dia dan dia. Seikhlas mana maaf itu aku pun tak tahu kerana aku belum dapat melupakannya. Satu pun belum pernah lenyap dalam kotak fikiranku. Semuanya masih segar dan aku harap satu hari nanti semuanya akan lenyap.

Salam pena,



No comments: