Friday, July 24, 2015

Kisah Sehari Sebelum Aidilfitri

Teks : Fyda Adim
Foto : Fon Sendiri

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat pagi semua. Salam jumaat dan salam 8 Syawal. Sekejap je sudah seminggu berhari raya. Mood raya still on. Sebenarnya bukan beraya sangat pun tapi sebab cuti terlalu lama. Selalunya aku cuti raya sehari sebelum raya je. Tapi oleh sebab asben cuti lama makanya aku pun cuti jugaklah.

Kisah sehari sebelum raya memang agak haru biru. Hectic day. Even hari rabu tu aku dah rasa kekalutan tu. Macam tak cukup nafas. Mana dengan kena saman MPHTJ. Aku salah sebab parking luar kotak. Nampak kereta orang lain park situ aku pun ikut. Itulah ikut orang sangat. Huhuhu...Seriklah aku nak ke situ lagi nampaknya. Kalau pergi mesti cari tempat proper untuk parking ye.

Khamis tu seawal pagi sudah mula membuat kerja-kerja rumah. Sebabnya sebelah tengahari nak balik rumah mak. Rumah mak bukan jauh mana pun. Dari sebelah malam aku buat kerja tak habis-habis. Adalah mengemas dengan asben malam tu sebab memang tak kemas satu apa pun.

Malam khamis tu aku sibuk mengubah bunga. Suami aku pi cabut bunga-bunga kat ruang tamu sebab nak basuh. Terkial-kial aku nak gubah balik. Hentam ajelah labu.

susun-susun mana yang patut. Frame gambar tu baru sempat gantung. Beli dah sebulan.

Asben gantung frame bunga.

Settlekan hal rumah dalam perjalanan nak balik rumah mak pergi beli lemang kat sini dulu.

Asben dah beli dua batang konon nak beli tambahan. Sekali dah habis. Ramai orang.

Singgah lagi cuci kereta. Banyak persinggahan.

 
Sebelah petang ketupat sudah siap dimasak.

 
Lauk-lauk untuk petang raya yang sudah dimasak.

 Aku dengar pengumuman raya.

 Budak-budak sibuk main bunga api.

Suasana di rumah mak malam raya.

Pelita ni adik yang pasang. Rajin pula tahun ni berpelita bagai. Itu aje kisahnya. Tengahamalam lepas dah siap kat rumah mak kita ornag bertolak balik rumah mak mertua di Bukit Rambai. Memang malam raya kita orang tidur rumah mak sana. Itu sahaja kisah sehari seblum raya. Nanti bersambung lagi. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



1 comment:

Wak Lat said...

salam aidilfitri maaf zahir batin ., ;p