Friday, January 8, 2016

Hari Pertama Persekolahan 2016

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

8.1.2016

Sesi persekolahan bagi 2016 telah pun masuk hari kelima. Anak-anak sudah selamat melangkah ke sekolah masing-masing. Aku dan suami ambil cuti. Anak-anak kan. Aku cuti selama dua hari manakala suami pula cuti seminggu ye. Dia memang dah lama tak ambil cuti. Pekerja dedikasi tu. Aku memang dah lama terkeluar dari istilah dedikasi tu. Uhukkkk...

Jadi hari pertama anak-anak memulakan sekolah, kami dalam emosi yang terkawal. Tak kelam-kabut, sebab mak tak payah nak kejar punch card. Santailah kiranya. Tunggulah minggu depan bila aku sorang yang menguruskan mereka. Mak ko ijau! Hahaha...

Kakak sudah melangkah ke darjah 2 adik pula ke tadika 5 tahun. Kejap aje besar anak-anak mama. Mama rasa diri sudah semakin tua.

Awal pagi kenderaan sudah berdedai-dedai di atas jalan raya. Bermulalah episod kesesakan lalu lintas.

Mamat ni punya bersemangat. Tak sabar-sabar nak ke sekolah. Bangun pagi tu asyik dok bertanya bila nak pergi sekolah. Hari pertama aje yang dia elok, rupanya hari kedua dia buat hal. Sebabnya hari pertama daftar, bayar yuran dan kemudian boleh balik.

Aku tinjau pula kat dewan. Nampaklah si kakak sudah berada di dalam barisannya. Kakak sudah pandai bawa diri.

Yuran untuk Tadika Keh Seng. Apak menggigil mahu bayar. Lepas selesai semuanya boleh balik. Jadi Ammar macam frustlah. Mungkin dia dah set dalam mind kan. Tak apa, nanti tengok aksi hari keduanya.

Kemudian kami bertiga pergi sarapan di Pulau Kelapa. Aku makan nasi ayam, suami makan mee kari dan Ammar pula nak kuih aje.

Usai makan, kita orang pergi hunting. Hehehe...Hunting basikal. Letih dibuatnya. Hari pertama tak dapat lagi apa yang kami mahukan.

Tengahari makan nasi ayam berempah dekat sebelah pejabat pos. Kemudian jemput adriana. Settlekan urusan adriana hari tu. Hantar adriana tuisyen dan mengaji.

Makan malam pula kami singgah di Aeon Ayer Keroh. balik dah lambat, memang tak sempat nak memasak. Makanya kita makan luar ajelah. Aku pulak sekarang tengah kemaruk dengan teppanyaki. Makanya malam tu berteppanyakilah gamaknya. Itu ajelah kisahnya untuk hari pertama sekolah. Menyusul lagi entri yang lain. Sekian dan wassalam.

Salam pena,




No comments: