Pages

Monday, February 29, 2016

Isnin Yang Sendu, Syahdu Dan Lemau

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa.

Hari ini bermula rutin harian seperti biasa. Seperti biasa, terjaga dalam 5.30 pagi sebaik mendengar jam di ipad berbunyi. Bukan main liat nak juga nak bangun. Sudahnya aku bangun lagi lima minit mahu ke jam enam. Malam tadi tidur jam 12.30 setelah menghabiskan tugasan. Macam biasalah bila malam isnin, macam-macam nak dikemaskannya. Beg sekolahlah, beg baju, nak gosok baju sekolah, baju kerja. Macam-macam.

Anak-anak sudah aku kerahkan tidur jam 10. Mula-mula menonton sama-sama Anugerah Meletup Era. Bila masing-masing asyik bergurau, tak nak tidur sudahnya mama mengalah. aku tutup sahaja televisyen dan baring sekali dengan mereka. Malas nak tengok Anugerah Meletup.

Pagi ini tiba di sekolah awal. Tidak lewat. Aku pun tiba di pejabat awal. Jalan pun rasa macam tak sesak atau sebab aku keluar awal. Tapi sampai pejabat aku terima aura negatif. tengokkan wajah si Mira Mokhtar yang sendu aku pun turut sama sendu.

Faham. Kawan dia sudah terbang jauh demi tugasan utnuk beberapa bulan lamanya. Itulah yang dia sendu, syahdu dan lemau. Katanya selalu bila kawan dia kat sini keraplah bermesej. Bila dia sudah ke luar negara, terasa sangat.

Biasalah, bila depan mata kadang kita tak nampak kan. Bila berjauhan barulah kita rasa kepentingan dirinya.  Aku faham sangat keadaan dia. Sebab aku pernah pun berjauhan. Jadi, hanya mampu bersabar dan titipkan doa.

Bila Mira Mokhtar sendu, makanya aku pun turut sekali sendu. Nak bergelak tawa pun macam berhati-hati sebabnya dia tengah mood sendu. Hehehe...

Makanya marilah kita bersendu secara berjemaah. Aku tak tahulah fikiran dia mungkin dah turut sama sekali terbang dengan kawan dia. Ini entri dari blog dia. KLIK SINI. Sekian dan  wassalam. Nak sambung bersendu. Jom!

Salam pena,



Sunday, February 28, 2016

Sambutan Untuk Ammar Di Sekolah

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa seraga sebakul. Bismillah...

Selamat pagi semua. Kembali berhari minggu. Dari pagi tadi aku sudah mula melakukan kerja-kerja rumah. Basuh baju, sidai baju, buang sampah, buat sarapan. Aku goreng nugget aje. Kejap-kejap lagi baru masak benda berat.

Sementara tunggu second trip baju dimesin, marilah berehat kejap dengan menulis. Anak-anak pun sudah bangun. Ammar sudah pun aku mandikan. Kejap lagi nak melayan dia buat kerja sekolah. Baiklah, kembali kepada tajuk.

Jumaat yang lalu, aku ada buatkan sambutan kecil-kecilan untuk hari lahir Ammar di sekolahnya. Di nak sambut dengan kawan-kawan sekolahnya. Jadi aku buatkan jugak di sekolah.

 Kek beli siap kat kedai aje.

 Aku order apam polkadot.

Goodies untuk kengkawan Ammar.

 Dari jauh aku amik gambar Ammar.

Kemudian aku suruh dia bergambar dengan kawan baiknya. Sebab aku selalu dengar dia berceritakan pasal kawan dia ni.

Ammar dan kawan baiknya, Ashraf. Tengok gambar ni nampak sangat keakraban mereka. Semoga mereka menjadi anak yang soleh dunia dan akhirat.

Salam pena,



Wednesday, February 24, 2016

Tak Tahu Kenapa

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Pagi ini entah kenapa. Terbangun dalam jam 3.00, kemudian aku terkebil-kebil seketika. Pernah baca kalau terjaga masa-masa begitu, eloklah berdoa atau lakukan solat. Sebenarnya aku tertidur masa nak tidurkan anak-anak malam tadi.

Makanya, kira awal jugak aku tidur malam tadi. Dek kerana kepenatan, sejurus berbaring aku terus hanyut. Walhal, kononnya aku mahu tidurkan anak kemudian nak bangun iron baju, nak buat kerja sikit. Sudahnya satu benda tak jadi. Aku sambung tidur dan kemudian terjaga lagi minit jam enam. Sudah!

Tergesa-gesa bangun. Baju kerja belum bergosok lagi. Terjaga tadinya tak nak gosok. Pergi buat kerja lain. Rasa menyesal mula menghantui diri.  Jangan terlambat tiba sekolah sudah. Buat kerja pun macam lipas kudung. Kejutkan Adriana untuk mandi. Aku solat, kemudian Adriana selesai mandi dia pulak yang solat.

Aku settlekan adik pula. Keluar rumah macam biasa cuma lambat lima minit dari kebiasaan. Lagi lima minit tujuh. Itu pun aku dah rasa kalut sangat. Memandu pun tak boleh fokus. Aku rasa hari ini kereta banyak. Kereta lambat gerak. Serba-serbi lambat aku rasa pagi tadi.

Tiba sekolah hampir 7.20 pagi. Aku cepat suruh Adriana jalan masuk sekolah dulu. Memang kebiasaannya kalau aku hantar anak-anak ke sekolah aku parkirkan kereta di sebelah sekolah dan berjalan sekali masuk ke sekolah.

Tengok Adriana masuk dalam dewan barulah aku beredar. Kemudian ke kelas Ammar pula. Si anak teruna tu aku hantar sampai ke tempat duduknya. Tadika lagi kan. Bukan konsep memanjakan anak kan? Hehehe...

Selesai hal di sekolah aku bergegas ke tempat kerja pula. Alahai bukan main sesak.  Musykil pulak. Hari ini macam banyak sangat kereta yang berlibur di atas jalan. Stress jadinya. Belum sampai kerja sudah dihimpit masalah stress.

Aku tiba di pejabat lagi seminit dua mahu ke angka lapan. Tercungap-cungap mendaki tangga hingga ke tingkat dua.  Begitulah kisah pagi ini yang penuh kekalutan. Hehehe...Motif entri ini sebab tak ada idea mahu menulis tapi hati meronta-ronta mahu menulis. Kau dah kenapa?

Sekian dan wassalam.

Salam pena,



Tuesday, February 23, 2016

Program Sepupu Sepapat

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Sabtu lepas, dari pagi sudah keluar rumah. Asben ajak balik rumah mak dia. Pergi sarapan dulu kemudian pulang ke rumah mak mertua. Lepak-lepak, santai-santai kemudian dalam pukul 1.00 tengahari kita orang gerak balik sebab Adriana ada kelas taekwando pukul 2.00 petang.

Selesai hantar Adriana, balik kejap rumah mak aku pula. Tunaikan apa yang patut. Kemudian bersiap sebab aku sudah janji dengan sepupu aku nak jumpa di tailor dekat Hang Tuah Mall. Bergegaslah laki aku menghantar aku ke sana.

Aku nak hantar baju bridesmaid. Anak buah aku sudah belikan kain sorang satu untuk dipakai pada majlisnya bulan September nanti. Aku memang saja hantar awal. Tak nak jadi macam masa kenduri adik ipar aku. Last minit semuanya.

Baju dia orang dah siap. Itu yang dok mencuba. Kecoh kejapan tailor kakak tu.

Dari tailor kami ke Bunga Raya pula nak cari barang hantaran. Yang ini untuk anak buah aku yang lelaki nak bertunang Mac ni. Yang kawin lain, yang tunang lain.

Settle semua pergi makan. Masa tu dah pukul 6.00 petang.

Aku pesan nasi goreng tomyam.

Yang bercermin mata akan bernikah September ini.

Makcik dan anak-anak buah. Kami empat A. Afiqah, Alfidah, Adibah dan Amirah.

Yang tudung ungu tu sepupu aku merangkap mak dia orang ni.

Selagi makanan belum tiba atas meja, selagi tu asyik bergambar. Penat nak senyum. Masing-masing minat bergambar inilah jadinya. Lepas makan kita orang pun pulang ke sangkar. Bukan senang nak dapat waktu-waktu senggang nak bersantai bagai macam ni. Anak-anak aku tinggal kat rumah, nasiblah asben ada kan. Tolonglah jaga.

Salam pena,



Goodies Untuk Kengkawan

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Entri kali ini akan menyusul dengan kisah-kisah anak teruna aku. Anak teruna yang sorang tu. Bulan Februari bulan kelahiran dia. Makanya adalah majlis untuk dia. Kakak dah buat tempoh hari. Kali ini bagi peluang kat adik.

Jumaat ni aku bercadang buatkan birthday Ammar di tadika. Dia tak pernah lagi sambut dengan kawan-kawan di sekolah. Masa kakak, oleh sebab mak terlampau teruja empat tahun kakak sudah sambut bersama kawan-kawannya.

Jadi tak nak rasa seperti tidak adil pada anak-anak, aku buatkan untuk Ammar pula. Kesian dia. Bila nampak aku beli barang-barang dah tak sabar-sabar nak bawak ke sekolah. Sabarlah nak oi. Tapi yang dah dimakan dulu pun ada jugak. Tak sempat-sempat. Sekali menolong sekali ngap dalam mulut.

Ini barang-barangnya untuk kengkawan sekolah Ammar nanti.

Aku beli kat Mr. Diy aje.

Aku beli tiga jenis makanan.

Ribena untuk kanak-kanak. Sesuailah kiranya.

Malam tadi selesai memasukkan semuanya dalam plastik beg. Tunggu anak-anak tidur baru boleh buat kerja. Itu kisah Ammar untuk minggu ini. Nanti kalau ada gambar di tadika akan aku kongsikan di sini pula. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



Sunday, February 21, 2016

Selamat Hari Lahir Buat Anak Mak

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Selamat pagi ahad. Hari ini bersantai di rumah aje. Banyak kerja yang nak dibuat. Encik suami sudah kerja. Makanya bersantai di rumah aje. Ingat nak keluar tapi malas pula. Ada kerja kat rumah kena buat. Tangguh dulu niat nak membeli tu.

Tanggal 21 Februari 2016, adalah hari penting untuk anak teruna aku. Kenangan lima tahun yang lalu sewaktu mahu melahirkannya masih segar dalam ingatan. Dugaan seminggu berkampung di hospital memang teringat-ingat sampai ke hari ini.

Hari ini, bayi lelaki ini sudah pun genap lima tahun usianya. Betapa cepatnya masa berlalu. Bila anak semakin membesar, diri terasa semakin tua.

Gambar beberapa hari sebelum genap umurnya lima tahun. Semakin membesar dan menjadi anak yang bijak. Banyak cakapnya. Yang paling menjadi kegemarannya adalah makan. Dia dan makanan berpisah tiada. Hehehe...

Sebelum mengundur diri, selamat hari lahir buat anak mak, Muhammad Ammar Qayyum bin Mohd Affendy. Semoga membesar dengan sihat, menjadi anak yang bijak dan soleh.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,



Friday, February 19, 2016

Makan Malam Kami Anak-Beranak

Ini kisah makan malam kami empat beranak malam tadi. Malam ini belum tahu lagi mahu makan apa. Masih tidak boleh berfikir. Aku di tempat kerja, anak-anak bersekolah dan suami di rumah. Johorkan hari cutinya. Katanya mahu mesin rumput. Biarlah dia berkemas seorang diri. Hehehe...

Memandangkan semalam kepulangan encik suami ke rumah. Makanya aku memujuk-mujuk dia mengajak makan di luar. Berapa malam hanya memasak di rumah, bila dia ada memang aku dan anak-anak asyik nak berjalan aje kerjanya.

Dari pejabat aku terus menjemput anak-anak. Jemput adriana di tuisyen dulu, kemudian ke rumah emak untuk jemput Ammar pula. Sampai rumah mak, anak teruna aku masih lagi lena diulit mimpi. Aku suruh Adriana kemas begnya dan juga beg adik. Kemudian aku masukkan barang-barang ke dalam perut kereta, Begitulah tugasan aku sejurus balik dari kerja. Belum tagi tugasan sebaik menjejakkan kaki ke rumah.

Usai maghrib, kami keluar menuju ke tempat makan. Pada mulanya aku ajak asben makan KFC. Bila teringatkan kupon Petron kami beralih arah pula.

Sudahnya kami ke Pizza Hut.

Hawaiian Chicken Pizza yang kami pesan malam tadi. Kemudian tambah satu pizza kecik.

Cik kak aku ni memang suka makan kat pizza. Mushroom soup menjadi kegemarannya.

Style baru dia bergambar ni. Entah mana dia belajar. Sehari lagi umurnya akan genap lima tahun. Kejap je anak mak dah besar.

Air asam boi. Adui aku tak boleh nak minum sangat sebab masam. Itulah kisah malam tadi. Bila sudah cukup korum memang tidak lekat di rumah. Ada je tempat yang ingin dituju.

Salam pena,



Kunci Kebahagiaan

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Salam jumaat. Bila tiba hari jumaat tu semangatnya lain macam. Hahaha. Sebabnya? Esok cuti. Esok adalah hari untuk bersama keluarga. Ini pun dalam kepala dah fikir hujung minggu nak masak apa untuk mereka bertiga.

Selagi bernafas di muka bumi ini, merekalah kebahagiaan buat diri saya. Tetiba saya? Sopan sungguh. Sesekali biar tampil imej sopan santun tu. Hehehe...

Hujung minggu ini ada tugasan yang menunggu. Semoga aku dan rakan kongsi dapat menjayakan misi kami ini hingga ke penghujung dan menemui kejayaannya. Semoga dipermudahkan urusan kami berdua.

Di sini, aku kongsikan tujuh kunci kebahagiaan dalam hidup kita. Semoga bermanfaat buat semuanya dalam mengharungi liku-liku kehidupan yang penuh ranjau ini. Aku pun sedang belajar untuk melupakan perkara yang telah melukakan hati aku. Perkara yang membunuh separuh jiwaku. Tapi tak mengapalah, ada hikmah semuanya berlaku. Dari situ, membuka mata aku. Bersyukur dengan kehidupan yang kini.

Salam pena,




Thursday, February 18, 2016

Entri Random Cuti Tahun Baru Cina

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Selesai makan tengahari. Hari ini aku bawak bekal. Makanya bolehlah bersantai di pejabat. Tak perlu nak keluar. Keluar karang macam-macam mahu dibelinya. Lagipun misi berjimat cermat perlu diteruskan. Jangan boros.

Itu yang dapat tulis entri ini waktu rehat. Mata ni tak mengantuk pula. Nak paksa tidur tak mahu lelap. Apa kes?

Baiklah, berbalik kepada tajuk di atas. Entri ini entri rojak. Cuti tahun baru cina selama empat hari. Aku pun dah lupa apa yang aku buat masa tu. Yang aku ceritakan di sini yang masih dalam ingatan.

Bermula dengan hari sabtu. Aku dan blogger Mira Mokhtar ke majlis perkahwinan officemate. Aku abwak Adriana je. Ammar tinggal dengan papa. Kebetulan masa tu ada orang sedang pasang lampu dan kipas. Kisah kipas dan lampu di lain entri ye.

Inilah pengantinnya. Officemate kita orang hat perempuan. Semoga berkekalan hingga ke jannah.

Ini hari ahad. Paginya kami keluar bersarapan.

Ammar siap bertopi.

Kalau makan di kedai ini, aku mesti makan ayam gorengnya. Sedap!

Kemudian kami ke Mr.DIY. Ada barang yang mahu dicari.

Yang penting cari mangga. Mangga kat rumah banyak dah berkarat.

Ini hasil membeli di Mr. DIY.

Kemudian balik masak pula. Ini lauk-pauknya.

Ini hari apa aku tak ingat. Isnin tu pagi tunggu orang setllekan lampu kemudian pergi rumah adik ipar aku. Ada kenduri arwah. Kemudian balik rumah mil. Ini kisah hari selasa. Kita orang pergi sarapan kemudian balik tu singgah kebun bunga. Nak tanya pasal rumput karpet.

Kemudian balik tu masak nasi tomato. Mula-mula aku ajak suami shell out kat kedai. Sekali tu malam balik dari rumah MIL, dia pinjam dulang mak dia. Asben aku ajak makan dalam dulang. Jadi tengahari tu kami empat beranak makan dalam dulang. Itu sahaja kisah empat hari kami bercuti di rumah. Sekian dan wassalam.

Salam pena,