Pages

Tuesday, May 31, 2016

Biskut Raya De'Fyra Cookies Boleh Ditempah

Salam...

Selamat petang semua. 

Seperti biasa, ini juga adalah entri schedule. Malam tadi aku pulun menulis beberapa entri untuk hari ini. Hari ini hari akhir bulan Mei. Esok kita sudah masuk bulan baru. Sebelum entri-entri ini mereput dalam draf, aku up kan juga.

Ini adalah entri ringkas aku petang ini. Buat warga Melaka yang masih tercari-cari biskut raya yang akan menjelma tidak lama lagi, bolehlah mencuba biskut raya keluaran De'Fyra Homemade Cookies. Ada tujuh jenis biskut raya yang boleh dicuba. InsyaAllah, dijamin kesedapannya.

Antara biskut-biskut keluaran De'Fyra Homemade Cookies adalah :

1) Biskut Red Velvet
2) Biskut Choco Chips
3) Biskut Sarang Semut
4) Mocca Crunchy
5) Tart Nenas
6) Cornflakes Madu
7) Almond London
















Boleh tengok instagram Defyra Cookies dan page FB De'Fyra Homemade Cookies. Tarikh akhir untuk membuat tempahan adalah pada 6 Jun 2016. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



Dia Semanis Honey

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua.

Walaupun hari ini aku cuti, bukan semata-mata nak update blog bagai. Entri ini aku tulis malam tadi. Biasalah sekarang blog memang akan berupdate tetapi kebanyakkan schedule entry. Jadi janganlah buat macam-macam spekulasi.

Baiklah, memandangkan entri ini sudah ada dalam draft aku upkan juga di blog. Drama Dia Semanis Honey sudah habis pun khamis lepas. Best kan? Aku salah seorang peminat tegar drama ini. Pada mulanya tak mengikut sangat. Bila dah tengok kat internet secara maraton, teruslah aku tersuka tanpa sengaja.

Lakonan Aliff Satar dan Siti Nordiana sangat sesuai. Mereka sangat-sangat serasi. Aku yang pada mulanya tidaklah minat sangat dengan heronya si Aliff Satar terus jadi minat. Sekarang tengah kemaruk dengar lagu-lagu si Aliff Satar. Lagu yang dulu aku tak pernah dengar, lagu yang dulu aku tak pernah suka, dok berapa kali ulang dengar.

Penangan Dia Semanis Honey aku beli novelnya juga. Biasalah kalau dah suka dramanya mestilah simpan novelnya jadi koleksi.

Lakonan mantap daripada mereka berdua. Walaupun tidak ada adegan berpegangan mahupun berpelukan aku tetap dapat rasakan kemanisan drama ini. Salute untuk korang berdua kerana dapat menjiwai watak itu. Lepas ini tunggu drama Dia Semanis Honey Raya. Aku nak baca novelnya pulak. 

Sekian dan wassalam.

Salam pena,



Penutup Mei

Salam.

Terasa hari ini begitu nikmat sekali. Sebuah kenikmatan yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata apabila diri ini tidak perlu melangkah ke pejabat. Entahlah, sejak akhir-akhir ini mood bekerja semakin menurun. Mungkin akan menjunam terus. Aku perlukan lakukan transformasi untuk diri sendiri agar keadaan ini tidak berlarutan.

Hari ini, aku cuti sebenarnya.

Itu yang terasa nikmatnya. Bangun pagi tadi mampu mengukir senyuman yang melebar. Hah, over sangat kau!

Hari ini adalah hari terakhir dalam bulan Mei. Sekejap sahaja kita akan melangkah ke bulan jun. Maknanya kita sudah setengah tahun berada dalam tahun 2016 ini. Apakah azam yang telah dapat dilaksanakan sepanjang lima bulan ini?

Semoga kita masih lagi diberi peluang untuk melaksanakan azam-azam yang belum tercapai. Azam aku mahu mencari suasana baru untuk kerja aku. I must move on.

Susah nak cakap soal ini. Very sensitif. Seseorang pernah berkata dengan aku, bukan semua orang yang faham masalah kita. Ada yang nak lepaskan diri untuk kepentingan diri sendiri. 


Baiklah, lupakan soal pejabat. Hari ini modus operandi aku bercuti bukanlah untuk bersuka-ria. Itu jatuh nombor dua. Pagi ini aku mahu membawa bonda ke klinik. Mak ada checkup bulanan dia seperti biasa. Kadang dua bulan sekali, kalau kesihatan mak baik tiga bulan sekali. Tapi mak aku masa nak ke kliniklah darahnya naik. Katanya malam mak tak boleh tidur.

Gitulah kisah mak.

Lepas bawa mak ke klinik, aku nak singgah pasar besar. Nak beli bahan-bahan untuk laksa nyonya. Jumaat ni pejabat aku ada buat makan-makan. Kemudian nak beli barang basah untuk rumah. Nanti nak puasa bolehlah sediakan apa yang patut.

Itu aje yang dalam perancangan untuk hari ini. Selebihnya akan difikirkan kemudian. Ada berkira-kira mahu pergi berlibur bersama anak-anak buah. Ini adalah catatan malam tadi. Harap maklum.

Mari kita hilangkan stress. Esok sudah Jun!Jun bulan meningkatnya usia aku. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



Monday, May 30, 2016

Melepak Bersama Teman

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Entri kedua untuk hari ini. Datang rajin. Jangan terpedaya dengan kerajinan yan terserlah. Ini entri scheduled. Gigih semalam aku menulis beberapa entri. Sampai berdenyut-denyut kepala nak menyusun ayat. Sudahnya dua aje entri untuk hari ini.

Ini kisah baling belakang. Omputihnya kata throw back. Minggu lepas aku dah plan nak jumpa kawan. Memang selalu jumpa dia sejak kebelakangan ini. Boring-boring kan. Aku pulak tengah berkelapangan masa tu.

Aku ke Aeon Bandaraya.

Misi mencari beberapa buah buku. Tak habis-habis.

Kemudian ke Aeon Ayer Keroh pula dan berjumpa di situ pulak.

Inilah kawan aku. Dia pangkat adik. Muda lagi, aku tua dah.

Aku makan pasta. Entah apa namanya. Thai seafood spageti kalau tak silap.

Inilah misi mencandat buku-buku tempoh hari. Cari buku Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck dah habis stok pula. Beli online ajelah. Sekian dan wassalam.

Salam pena,




Family Gathering Di Alaa Kassim

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Selamat pagi semua. Sudah masuk hari isnin. Isnin depan kita akan bertemu bulan mulia, Ramadan Al-Mubarak. Semoga kita akan berkesempatan dan masih diberi peluang dan ruang untuk menjalani ibadah puasa. Semoga dipermudahkan segala urusan kita dalam mengerjakan ibadah puasa yang akan tiba nanti.

Jumaat lepas, ajak mak ayah aku dan family adik aku untuk makan di Alaa Kassim. Kedai ikan bakar di Crystal Bay. Sudah sekian lama nak makan bersama di kedai bersama keluarga aku. Jadi jumaat lepas aku dan suami pun plan untuk malam itu. Mulanya ayah aku tak nak ikut. Katanya tak sihat. Aku whatsapp mak suruh pujuk ayah. Aku nak semua orang ada. Mak whatsapp balik, kata ayah ikut. Baru bersemangat aku bersiap. Lepas maghrib kita orang keluar. Aku bertolak dari rumah dan dia orang dari rumah mak akulah. 


Masa kami tiba, memang ramai orang. Aku dan asben terus memilih ikan, udang, sotong dan macam-macam lagi.


Sedang menunggu hidangan sampai di meja.


Selfie laki bini.

Beberapa minit menunggu makanan pun sampai. Budak-budak tu dah hadapkan dulu sotong goreng tepung.

Laki aku ajak budak-budak ni bergambar.


Tengok si anak teruna saya. Betapa cerianya dia bergambar. Dua bungkus nasi lemak mamat tu makan. Dia bab makan tidak dapat dipisahkan. Kalau cik kak sebelah dia tu memang payah. Makan pun boleh nangis. Neng Yatimah sungguh dia tu. Ikut siapa?Entah tak tahu. Hahaha...

Salam pena,



Sunday, May 29, 2016

Akhirnya...

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Selamat petang semua. Akhirnya cuti sekolah telah pun tiba. Bagi aku cuti sekolah memang yang ditunggu-tunggu. Dua minggu ni dapatlah bersantai-santai di waktu pagi walaupun aku perlu lagi menghantar anak-anak ke rumah mak. Paginya Adriana ada tuisyen. Tak adalah stress mahu ke kerja. Aku rasa semenjak dua menjak menjadi ibu tinggal ni, aku makin stress. Penat kut. Nampak gaya aku akan nampak cepat tualah lepas ni. Huhuhu...

Baru sudah mengemas rumah. Mood nak menyambut puasa. Kemas apa yang patut sebelum puasa ni. Vakum satu rumah yang sudah agak lama tak berkemas. Rimas jugak bila rumah sudah lama tak berkemas. Tapi biasalah bila ada anak-anak kecil ni memang tak lama pun kemasnya. Tadi kemas susun elok je, ni baru kejapan Ammar sepahkan lego dia.

Kecik beso je mama tengok ko. Hehehe...

Hari ni tak mahu makan nasi. Jadi aku masak mee basah aje. Buat makan tengahari dan merangkap makan malam sekali. Hehehe...

Sebelah petang aku sempat menulis blog dan menulis cerpen. Mari siapkan secepat mungkin dan dipermudahkan urusan penulisan aku. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



Friday, May 27, 2016

Titipan Jumaat

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Selamat tengahari semua. Hari ini sudah pun jumaat. Minggu depan jumaat terakhir sebelum kita menyambut kedatangan Ramadan. Dah rasa aura-aura Ramadan. Hari ini waktu rehatnya panjang namun aku tak ke mana-mana. Mood mereput kat pejabat.

Buat kerja sendiri. Baca buku, tengok youtube, menulis blog, blogwalking dan sewaktu dengannya bagi mengisi waktu rehat ini. Cadangnya nak keluar tapi entahlah. Tak ada mood pula. Kalau keluar nanti banyak duit habis pulak. Bulan ni banyak membeli buku. Tadi baru sampai dua buah buku. beli online. Entah sengal apa yang merasuk. Hehehe...

Permandangan yang indah. Salah satu gambar ketika aku melancong ke negeri bawah bayu. Kenangan yang hanya tinggal kenangan. Itu sahaja entri untuk hari ini. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



Thursday, May 26, 2016

Giveaway Topup By Nurrul

GIVEAWAY Topup BY NURRUL 



Tekan Banner diatas untuk sertai giveaway ini. 

 Hadiah TOPUP : 
Topup RM30 2 Orang yang bertuah ! 
 Topup RM10 2 Orang yang bertuah ! 
 Topup RM5 2 Orang yang bertuah ! 

Meriahkan lagi giveaway Ke2 Nurrul dengan mengajak rakan-rakan anda.
TOPUP menanti anda yang bertuah ! :).

Tag : Myra Mokhtar & Aida

Adios!

Salam pena,








Ahad Ke Kenduri Lagi

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Ahadnya aku ke kenduri lagi. Namun asben dah pulang ke pangkal jalan. Makanya aku dan anak-anak saja yang pergi memandangkan emak beria-ia mengajak pergi rumah makcik. Kalau asben tak ada aku memang malas nak ke mana-mana.

Bila berjanji dengan sepupu untuk pergi sekali dan kita orang jumpa di rumah mak. aku yang drive ke rumah makcik yang terletak di Paya Rumput. Laluan ini bukan laluan biasa untuk aku. Selalu aku memandu dekat-dekat aje. Dari rumah ke rumah mak ke kerja. Itu ajelah laluan biasa untuk aku.


Kami bertiga dalam perjalanan ke rumah emak.


Kami sudah siap mahu ke kenduri tapi gayanya mahu jadi seperti kendarat.


Masa ni sudah sampai di rumah makcik. Sudah selesai makan pun.


Dari rumah makcik singgah Tesco Cheng. Saja jalan-jalan. Bawak anak-anak main game. Sudahnya maknya pun terjebak shopping sehelai jubah. Itu yang aku malas nak keluar jenjalan. Hehehe...


Seronok Ammar. Boleh bankrap duk dalam tempat game. 


Lepas penat main game, singgah duduk dekat foodcourt. Minum air, basahkan tekak yang dah kering terjerit-jeritkan kat anak-anak. Maknya pun sibuk main bola. Seronok pula. Siap suruh Adriana tukar duit. Patutlah budak-budak ni teruja. Itulah aktiviti kami hujung minggu yang lepas.

Salam pena,



Wednesday, May 25, 2016

Memenuhi Jemputan Kenduri

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Sabtu lepas, aku dapat tiga jemputan kenduri. Ada jemputan kenduri aqiqah dan ada juga jemputan kenduri nak sambut puasa. Memandangkan sabtu kami sedikit kelapangan, kami cuba memenuhi jemputan yang ada.

Keluar sekali empat beranak sebab santu Adriana ada kelas taekwando. Selalu lepas hantar dia kita orang pusing-pusing. Itu kalau aku ikut sekali. Kadang aku tak ikut pun. Jadi sabtu lepas sebab ada jemputan, lepas hantar Adriana, kita orang terus ke rumah kawan aku di Batu Berendam.

Dia buat kenduri aqiqah anak buah dia. Kawan sekolah. Lama juga tak jumpa dia dan kawan sekolah yang lain. Bila ada majlis-majlis macam ni barulah dapat berjumpa. Itu pun masa aku datang tak terserempak pun dengan budak sekolah aku.


Ini menu kedua aku makan kat rumah dia masa tu. Nampak tapai? Kegemaran tu. Lepas makan for sure kepala berdenyut-denyut. Memang balik rumah aku hentam tidur sampai nak maghrib. Sudahnya boleh pula aku mimpi makhluk asing datang tembak-tembak belakang rumah. Yang memelik aku pulak boleh berbalas tembakan dengan makhluk asing tu. Datang mana pula senjata?Dasyhat betul penangan tapai.


Sebelum pulang haruslah bergambar sebagai kenangan. Kami di tahun 2016 di kala usia meniti ke angka 33 tahun.


Sebelah malam ke rumah makcik pula. Kenduri arwah dan kenduri nak sambut puasa. Sebab petang tidur mimpi yang bukan-bukan terasa badan bisa-bisa. Penangan berlawan dengan makhluk asinglah tu. 


Ammar yang berjubah bermenungkan apa itu. Emak aku sedang menikmati makanannya.


Gaya emak ramai anak. Membayangkan diri jika punya anak seramai ini. Pasti meriahkan.


Antara bertiga tu mana yang lebih mirip muka aku. Anak aku yang dua tu aje. Yang duduk depan tu anak buah aku. Tapi emaknya kata kalau orang tengok mesti orang ingat itu anak aku. Hehehe...

Salam pena,



Tuesday, May 24, 2016

Di Pagi Hening

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Selamat pagi semua. Semoga hari ini baik-baik sahaja semuanya. Pagi hening ini hujan turun membasahi bumi di Melaka. Aku sedar jam 4.30 pagi. Hujan sudah lebat di luar. Sehingga waktu aku dan anak-anak mahu keluar meninggalkan rumah pun hujan masih lagi turun. Cumanya tidak selebat sebelum Subuh tadi.

Risau juga apabila hujan turun lebat. Lebih-lebih waktu pagi. Mahu berkejaran ke sekolah. Fikir jalan mesti sesak. Maklumlah hari hujan kan. Jadi keluar rumah awal sedikit dari hari biasa. Itu pun tadi nyamannya tidur di kala hujan turun. Sejuk sekali.

Permandangan pagi tadi semasa dalam perjalanan ke sekolah. Alhamdulillah dipermudahkan juga perjalanan aku. Dari rumah ke sekolah. Dari sekolah pula aku meneruskan perjalanan ke tempat kerja. Hari ini terasa hidup ini aman seketika. Sebabnya? Ada sesuatu yang tidak memberikan tekanan. Minggu ini aje mungkin. Nanti kembali seperti biasa. Begitulah titipan aku untuk hari ini. Sekian dan wassalam.

Salam pena,