Tuesday, November 22, 2016

Pembuka Bicara Hari Ini

Assalamualaikum.

Salam sehati sejiwa. Bismillah.

Pembuka bicara untuk pagi ini. Aku masih menghitung hari untuk sampai ke hari jumaat. Hari ini masih lagi dengan tugas hakiki yang sudah setahun lebih aku galas. Menghantar anak-anak ke sekolah, menguruskan anak-anak serta menguruskan diri sendiri.

Sudah setahun lebih juga aku memegang status isteri di hujung minggu. Pelik saja bunyinya. Alhamdulillah masih diberi kekuatan. Bukan mudah sebenarnya untuk menguruskan hal rumahtangga seorang diri. Aku kagum pada ibu-ibu yang tiada suami.

Memang sangat kagum.

Jadi bila masanya perasaan aku tersasar dari landasan, aku mengambil kekuatan dari kawan-kawan yang hidup sendiri membesarkan anak-anak. Kenapa mereka boleh, kenapa tidak aku?

Aku hanya berjauhan dengan suami atas komitmen kerja. Jadi kenapa perlu bersedih?Dari situasi inilah aku belajar untuk menjadi seorang yang lebih kental walaupun sebenarnya belum kental sepenuhnya.

Sekurang-kurangya aku belajar untuk menjadi kental. Perempuan kental dan perempuan sado. Kahhhh.

Semoga apa yang kita lakukan hari ini akan sentiasa mendapat keberkatan daripada Allah agar perjalanan hidup kita akan sentiasa mendapat keredhaan. Jika kita ada berbuat salah pada oang, pohonlah kemaafan. Maafkanlah jika ada yang mohon pada kita. Semoga setiap kelukaan pasti ada kesembuhannya. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: