Saturday, May 19, 2018

Kisah Ramadhan: 2 Ramadhan

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Pasti semuanya sudah selesai berbuka puasa. Alhamdulillah. Jangan makan terlampau kenyang. Nanti tak larat nak berterawih pula. Entri kali ini nak berkongsikan menu berbuka puasa untuk hari kedua Ramadhan.

Semalam, aku sudah kerja. Anak-anak pula sekolah. Suami sahaja yang bercuti. Dalam tengah hari suami sudah bertanya mahu masak apa berbuka nanti. Aku yang belum sampai ilhamnya sekadar jawab belum tahu.

Kemudian suami buat permintaan mahu makan nasi tomato. Mujurlah bulan puasa aku balik awal. Aku pilih untuk balik jam empat petang. Memang tiap kali bulan puasa sejak jadi isteri pjj ni aku balik awal. Yelah, nak kejar jemput anak-anak di sekolah agama. Mana nak kejar masak. Kadang memang tak terkejar. Haha. Jadi kita berjalan ajelah.

Jadi semalam aku berjayalah menyiapkan juadah berbuka dalam masa dua jam. Huru-hara juga dapur jadinya.

Menu yang aku siapkan semalam. Suami nak paru goreng sambal juga. Tak apa kita layankan sebab dia ada hujung minggu aje. Hari lain dia jadi orang perantauan. Kesian. Haha.

Nasi tomato.

Ayam masak merah.

Paru goreng sambal.

Jelatah yang suami buat. Aku bagi arahan aje sebab dah tak kecukupan kaki dan tangan.

Papadom.

Akhir sekali, butterscotch puding roti untuk pencuci mulut. Suami suka puding roti jadi bila puasa aje yang aku rajin nak buat. Haha. Perangai sangat. Dah lama tak segigih ni masak-masak kat dapur. Selalu masak yang biasa aje. Betul orang kata, aura bulan puasa lain macam. Semangatnya ada saja. Bulan puasa sempat aje nak mengaji walaupun kebelakangan ini aku terasa macam banyak benda nak buat. Semoga dipermudahkan urusan aku untuk menguruskan suami dan anak-anak lebih-lebih lagi bila sewaktu berjauhan dengan suami. Amin.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: